DM Culture




Αγαπητοί εκπρόσωποι των θεατρικών φορέων,

Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα καταρχήν να σας καλωσορίσω στη δημόσια διαβούλευση που πραγματοποιεί το Υφυπουργείο Πολιτισμού για το Σχέδιο ΘΥΜΕΛΗ, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί για το Β΄ εξάμηνο του 2024. Η πρωτοβουλία αυτή, την οποία εγκαινιάσαμε πέρυσι για πρώτη φορά - αλλά και η συνεχής επικοινωνία που επιθυμούμε να διατηρήσουμε μαζί σας, αντικατοπτρίζουν την πεποίθησή μας πως η ενεργός συμμετοχή και συνεισφορά όλων σας είναι ουσιαστική και απαραίτητη για μάς. Αυτό γιατί αναγνωρίζουμε πως ένας δυναμικός και ζωντανός διάλογος, ο οποίος μπορεί να χωρέσει τις φωνές όλων, μπορεί να ενώσει και την κοινή μας προσπάθεια για την προώθηση και την εξέλιξη του θεάτρου.

Στόχος, λοιπόν, της σημερινής διαβούλευσης είναι η γόνιμη συζήτηση μεταξύ του Υφυπουργείου Πολιτισμού και εσάς, τους φορείς και ανθρώπους του θεάτρου, για την τελική διαμόρφωση του Σχεδίου το οποίο αποσκοπεί στην υποστήριξη και επιχορήγηση θεατρικών παραγωγών.

Γι’ αυτό και θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την εδώ παρουσία σας, καθώς και για το χρόνο που έχετε διαθέσει για την αποστολή των γραπτών σχολίων και εισηγήσεων για το προκαταρκτικό σχέδιο που έχει αναρτηθεί προς διαβούλευση.

Αγαπητοί,

Το Σχέδιο Θυμέλη ήταν και είναι ένα Σχέδιο, το οποίο έχριζε και χρήζει βελτιώσεων προκειμένου να προσαρμοστεί στις ανάγκες του θεάτρου και της καλλιτεχνικής κοινότητας. Και σας διαβεβαιώ πως προς αυτή την κατεύθυνση είναι η προσπάθειά μας. Μετά την ανακοίνωση των χορηγιών για το Α΄ εξάμηνο του 2024, εγκαινιάσαμε έναν νέο κύκλο διαλόγου με όλους εσάς, με στόχο να τροποποιήσουμε διάφορα σημεία του προηγούμενου Σχεδίου, διατηρώντας όμως την ίδια φιλοσοφία που στόχο έχει να χρηματοδοτεί ποιοτικές παραγωγές δίνοντας έμφαση στην καλλιτεχνική αξία των προτάσεων.

Παράλληλα, ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι θεατρικοί οργανισμοί που διατηρούν μόνιμη στέγη - και στη βάση βέβαια των δεδομένων και των διαθέσιμων πόρων στον υφιστάμενο προϋπολογισμό-προχωρήσαμε σε μία προσπάθεια για ενίσχυσή τους μέσα από έναν άλλο σχεδιασμό. Σχεδιασμό, ο οποίος διαχωρίζει την επιχορήγηση των θεατρικών παραγωγών από την επιχορήγηση της λειτουργίας των θεάτρων με στέγες. Το Σχέδιο Χρηματοδότησης Λειτουργικών Δαπανών που προκηρύξαμε στόχευε, λοιπόν, αποκλειστικά στην κάλυψη των λειτουργικών τους δαπανών, τετραπλασιάζοντας το ποσό από 10,000 ευρώ που μπορούσαν να λάβουν πέρσι σε 40,000 ευρώ. Ταυτόχρονα επεκτείναμε και τις επιλέξιμες δαπάνες, δίδοντας έτσι μια ουσιαστική – θεωρώ – οικονομική ανακούφιση.

Να ενημερώσω με την ευκαιρία αυτή ότι η διαδικασία αξιολόγησης των αιτημάτων που υποβλήθηκαν για αυτό το Σχέδιο ολοκληρώνεται, και αναμένεται να σταλούν οι απαντήσεις εντός των επόμενων ημερών, ενώ έχουν αποσταλεί ήδη οι απαντήσεις στα αιτήματα του Σχεδίου για κάλυψη δαπανών Προβολής - Επικοινωνίας και Διεθνούς Δικτύωσης και στα αιτήματα του Σχεδίου των Πολιτιστικών Δημιουργών. Οι απαντήσεις στα αιτήματα του

Σχεδίου «Θέατρο» του Πρρογράμματος ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ, αναμένεται να σταλούν περί τα τέλη Μαρτίου.

Εδώ, σε αυτό το σημείο, επιτρέψετέ μου να τονίσω πως αναγνωρίζουμε ότι ο τομέας του θεάτρου αντιμετωπίζει μεγάλες προκλήσεις. Προκλήσεις, οι οποίες δεν είναι δυνατόν να ικανοποιηθούν αποκλειστικά από ένα και μόνο Σχέδιο ή με μέτρα που εστιάζουν μόνο σε επιχορηγήσεις. Είναι σαφές ότι η πραγματική πρόοδος στον τομέα του θεάτρου απαιτεί μεγαλύτερη προσπάθεια, πιο ολιστική προσέγγιση και στρατηγικό σχεδιασμό…. Και επιτρέψετε μου να χαρακτηρίσω αυτή τη φάση ως «μεταβατική», αναφερόμενη στον βραχυπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο στρατηγικό σχεδιασμό μας που έχουμε θέσει επί τάπητος, ο οποίος θα βοηθήσει, μεταξύ άλλων, στην αειφορία και τη βιωσιμότητα του χώρου του θεάτρου.

Προσπάθειά μας αυτή τη στιγμή είναι να συμβάλουμε στην προβολή των θεατρικών παραγωγών που λαμβάνουν επιχορήγηση από το ΘΥΜΕΛΗ. Σε πρώτο στάδιο δημιουργήσαμε σελίδα στην ιστοσελίδα του Υφυπουργείου, όπου ο χρήστης μπορεί να βρει συγκεντρωμένες όλες τις πληροφορίες για τις θεατρικές παραγωγές του εξαμήνου, την οποία προωθούμε στα ΜΚΔ μας. Σε ένα δεύτερο στάδιο, όμως, το Υφυπουργείο προτίθεται να προβεί σε περαιτέρω ενέργειες διάχυσης μέσω μιας ευρύτερης εκστρατείας. Σε συνεργασία με το Γραφείο Τύπου και Πληροφοριών θα προχωρήσουμε με την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού και σποτ για διάχυση σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, ενώ θα εκτυπώσουμε έντυπο υλικό (εκδόσεις) με τις πληροφορίες των θεατρικών παραγωγών για διανομή στο ευρύ κοινό, σε στοχευμένους χώρους.

Το Υφυπουργείο Πολιτισμού, επίσης, μελετά και τον σχεδιασμό νέων πολιτικών ενίσχυσης του τομέα του θεάτρου. Συγκεκριμένα, διερευνούμε την

δημιουργία ενός χορηγικού προγράμματος που θα αφορά στους νέους επιχειρησιακά επαγγελματίες ή/ και πλατφόρμα παρουσίασης θεατρικών παραγωγών από πρωτοεμφανιζόμενους καλλιτέχνες. Θεωρούμε εξίσου σημαντική την εξωστρέφεια του τομέα, για αυτό και μελετούμε τρόπους στήριξής της. Μέσω του Σχεδίου Στήριξης των Πολιτιστικών Δημιουργών, καταβάλλεται προσπάθεια για στήριξη σχεδόν όλων των αιτητών για μετάβαση στο εξωτερικό και συμμετοχή σε θεατρικές δράσεις, διοργανώσεις και φεστιβάλ στο εξωτερικό. Ακόμη, μαζί με το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου στηρίζουμε και συνδιοργανώνουμε πλέον την Εβδομάδα Κυπριακού Θεατρικού Έργου στην Αθήνα στο Εθνικό Θέατρο, ενώ μελετούμε την πιθανότητα οργάνωσης ενός showcase με κυπριακές θεατρικές παραγωγές.

Στο πλαίσιο του σχεδιασμού μας, επίσης, προσπάθεια μας θα είναι να ενισχύσουμε και να προωθήσουμε τον πολιτιστικό τομέα, μέσα από την υλοποίηση ενός Πλάνου Ανάπτυξης Κοινού, που στόχο θα έχει να καταστήσει τον πολιτισμό πιο προσβάσιμο και ελκυστικό σε ένα ευρύτερο κοινό.

Πρόσθετα, να πω πως το Υφυπουργείο προχωρά με αγορά υπηρεσιών για διεξαγωγή ποσοτικών και ποιοτικών ερευνών αγοράς που θα απευθύνεται από την μια στο κοινό και από την άλλη στον κόσμο του θεάτρου, με ερωτηματολόγια που θα εστιάζουν τόσο σε θέματα προτιμήσεων και επιλογών του κοινού, όσο και σε θέματα αναγκών των καλλιτεχνών. Τα ευρήματα και αποτελέσματα των ερευνών αυτών θα μας χρησιμεύσουν στην χάραξη πολιτικής και στο σχεδιασμό των νέων χορηγικών προγραμμάτων.

Αυτή η μελέτη θα βοηθήσει και στην αναθεώρηση και επανασχεδιασμό των υφιστάμενων χορηγικών μας προγραμμάτων τόσο του τομέα του θεάτρου όσο και των άλλων τομέων, ενσωματώνοντας μια πιο αποτελεσματική και

βιώσιμη προσέγγιση. Στόχος μας είναι να καταστήσουμε τους πολιτιστικούς οργανισμούς πιο ανθεκτικούς και προσαρμοσμένους στις σύγχρονες ανάγκες και προκλήσεις, ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν να προσφέρουν ποιοτικό πολιτιστικό περιεχόμενο.

Η δημιουργία πλαισίου για φορολογικά κίνητρα, π.χ. φοροαπαλλαγή των ποσών που μπορούν να δώσουν εταιρείες αλλά και άτομα για στήριξη πολιτιστικό φορέων και δράσεων είναι επίσης ένα μέτρο που προωθούμε στο πλαίσιο της κυβερνητικής πολιτικής για Ολοκληρωμένο Φορολογικό Μετασχηματισμό. Στόχος είναι μέσα από αυτά τα φορολογικά κίνητρα να ενισχυθεί οικονομικά ο πολιτισμός και από τον ιδιωτικό τομέα.

Αυτά, αγαπητοί, είναι ένα μέρος των μέτρων που προωθούμε στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού μας για τον σύγχρονο πολιτισμό.

Θα ήθελα προτού αναφερθώ στα γραπτά σχόλια και τις εισηγήσεις που ελήφθησαν επί του Σχεδίου Θυμέλη Β εξαμήνου, να προβώ σε μια επιγραμματική αναφορά στις σημαντικότερες των αλλαγών που έχουμε διενεργήσει ως απότοκο του διαλόγου που προηγήθηκε μαζί σας, και των απόψεων σας κατά τις εκ του σύνεγγυς συναντήσεις μας. Οι πιο σημαντικές αλλαγές του Σχεδίου, λοιπόν, είναι οι ακόλουθες:

1. Διεύρυνση των στόχων του.

2. Συμπερίληψη των νεοσύστατων θεατρικών ομάδων στους δικαιούχους.

3. Κατάργηση των δύο φάσεων αξιολόγησης και ενοποίηση των κριτηρίων από την προηγούμενη Α΄και Β΄ φάση αξιολόγησης σε έναν ενιαίο πίνακα.

4. Δυνατότητα για πραγματοποίηση παραστάσεων από τον Ιούνιο 2024.

5. Δυνατότητα υποβολής αιτήσεων μόνο για παραγωγή για παιδιά ή/και νεαρά άτομα.

6. Παροχή πρόσθετης επιδότησης ύψους €1.800 στην παραγωγή για ανέβασμα κυπριακού έργου.

7. Παροχή πρόσθετης επιδότησης ύψους €2.000 προς την παραγωγή για υποδομή συμπερίληψης.

8. Δυνατότητα μεγαλύτερης ευελιξίας στην αλλαγή ηθοποιών και συντελεστών (αύξηση στο ½ της σύνθεσης)

9. Αφαίρεση κριτηρίου μοριοδότησης 3% στο κυπριακό έργο.

10. Προσθήκη κριτηρίου αξιολόγησης που αφορά στο προφίλ του Αιτητή και περιλαμβάνει τη διαχρονική του συνέχεια και παρουσία, την πυκνότητα της θεατρικής του παραγωγής την τελευταία τριετία και τη συνέπεια που επέδειξε έναντι στις υποχρεώσεις του κατά την περσινή διαχείριση της χορηγίας του από το Θυμέλη 2023.

11. Κατάργηση της αριθμητικής βαθμολογίας κατά την κατάταξη των θεατρικών παραγωγών – στο νέο σχέδιο οι πρώτες 4 σε βαθμολογία παραγωγές μπορούν να πάρουν το ανώτατο ποσό χορηγίας, οι ακόλουθες 4 το , κ.ο.κ.).

12. Αύξηση ανώτατου ποσού χορηγίας σε €50.000 από €40.000.

13. Αύξηση κατώτατου ποσού χορηγίας σε €20.000 από €15.000

14. Δίδεται η δυνατότητα όπως στην περίπτωση που υπάρχει ακόμα εναπομείναν κονδύλι στο Σχέδιο, να χορηγηθεί πρόσθετη θεατρική παράσταση με το κατώτατο ποσό των 20,000 ευρώ, εξασφαλίζοντας έτσι την πληρέστερη αξιοποίηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού και δίνοντας την ευκαιρία στη θεατρική κοινότητα να επωφεληθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Θα ήθελα να αναφέρω πως, διαβάζοντας τα σχόλια και τις παρατηρήσεις που έχετε αποστείλει γραπτώς, έχω διαπιστώσει ότι μοιραζόμαστε τους ίδιους προβληματισμούς σε ορισμένα σημεία του Σχεδίου. Σημεία όπως είναι ο τρόπος διαχείρισης του κυπριακού έργου, ο αριθμός των εγκεκριμένων προτάσεων, η απόκλιση στη σύνθεση της ομάδας και άλλα. Είμαι βέβαιη δε πως μέσα από την ανοιχτή και ειλικρινή ανταλλαγή απόψεων, που θα ακολουθήσει, θα καταφέρουμε να εντοπίσουμε τις βέλτιστες λύσεις.

Κλείνοντας και πριν σας δώσω το λόγο, θα ήθελα να επαναλάβω πως προτεραιότητα του Υφυπουργείου είναι η ανάπτυξη, ενίσχυση και ανάδειξη του τομέα του θεάτρου και των ανθρώπων που απασχολούνται σε αυτόν. Θεωρούμε τον τομέα ως ένα ολοκληρωμένο και βιώσιμο εργαλείο, το οποίο μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην κοινωνική συνοχή και στην αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής των πολιτών του τόπου μας.

Με αυτή την πεποίθηση ως αφετηρία και βασισμένο στην αμοιβαία κατανόηση και ισότιμη ανταλλαγή ιδεών, το Υφυπουργείο Πολιτισμού βρίσκεται δίπλα σας στην πορεία για μια πιο δημιουργική διαμόρφωση του πολιτιστικού μας τοπίου.